Utánkövetés

Az utánkövetés, akárcsak az előkészítés, szintén szerves részét képezi a tréning programoknak. Akár egy kétnapos csapatépítésről, akár egy többmodulos vezetőképző tréningről legyen szó, elengedhetetlen, hogy lássuk, valóban ott és úgy hatott a képzés, ahogy azt a megrendelő szerette volna.

Az utánkövetés számomra az alábbiakat foglalja magában:

  • A tréninget követően viszonylag rövid időn belül mindig egyeztetek a megrendelővel, hogy milyen visszajelzéseket kapott, hogyan látja csapatát, mik az első benyomások.
  • Az ajánlatadás és az előkészítés során sokszor egyezem meg az ügyfelekkel, hogy a tréningeket én fogom utánkövetni, a csapat trénere. Ez lehet gamification, valamiféle játékos utánkövetés; lehet coaching; avagy egy fél-egynapos tréning. Többmodulos tréningek esetében a következő alkalom is betöltheti ezt a szerepet.
  • Az sem ritka ugyanakkor, hogy cégen belül kívánja az ügyfél az utánkövetés megvalósítását, azaz belső emberrel. Ekkor ez a személy szintén részt vesz a tréningeken, s külön felkészítést kap az utánkövetésre. Leggyakoribb, hogy egy vezetői pozícióban dolgozó kolléga az, aki saját csapatánál utánkövet egy témakört, pl. sales folyamatok, ügyfél-kommunikáció, csapaton belüli konfliktusok megoldása.

Az utánkövetés célja többes lehet, s ez alapján érdemes az utánkövetés módszerét, illetve magát a munkát végző személyt is kijelölni:

  • A legutóbbi példánál maradva, amikor a vezető is résztvevője a tréningnek, s a csapatmunkát közvetlen érintő kérdésről van szó (sales folyamatok, ügyfél-kommunikáció), akkor a vezetői utánkövetés, belső ember felkészítése is tud igazán hatékony lenni.
  • Amikor mentorokat, vezetőket képzünk, akik utána nem egy csoportot fognak alkotni, s különösen érzékeny kérdés a bizalmi kapcsolat megléte, leginkább coaching módszerrel végzett utánkövetést javaslok. Ennek során a résztvevőkkel dolgozó tréner dolgozik tovább a csapattagokkal, általánosságban 1-3 alkalommal. Fontos hangsúlyozni, hogy coachingban jártas és képzett szakembereket vonjunk csak be ilyen folyamatokba. Amikor egyedi megoldásokat kell a résztvevőknek kipróbálnia, s erről megosztani tapasztalataikat a továbblépéshez, akkor tud hatékony lenni ez a típusú utánkövetés.
  • Amikor egy csapatnak kell egy közös problémán dolgoznia, valamint szeretnénk még nekik további információkat, tudást átadni, készségfejlesztést ráépíteni, akkor javasoltak az utánkövető tréningek.

Természetesen egyedi megoldások is léteznek, s fontos is, hogy egyedi igényekre ezekkel reagáljunk. A fenti lehetőségek azonban segítenek a tájékozódásban. Amennyiben további kérdése van utánkövetés kapcsán, keressen bizalommal.

Villám Orsolya
+36 20/449-0460
villam.orsolya@gmail.com